#nimasvardag – #11

Sitter på ledningsgruppsmöte hela dagen idag. Vår region har 200 medarbetare och omsätter en miljard kronor om året så det innebär ett stort ansvar att sitta här i rummet och vara en del i regionens strategiska beslut. Förutsatt att förberedelserna inför mötet är bra kan man hinna med en hel del på 8 timmar – mycket i min roll handlar om att få till flytet. Alla i rummet vill göra sitt bästa, min roll är att bidra till att vi blir bäst tillsammans.

Jag har även en stående punkt som går under ”verksamhetsutveckling” och idag handlar den om hur vi kan öka transparens, kvalitet, värde och engagemang i hela vår projektkedja – från tidiga anbud till avslutad produktion!

#nimasvardag – #10

När man har 200 medarbetare som lyssnar är det viktigt att förvalta tiden väl och lyckas nå ut. Fredagen spenderas med att ta fram en presentation och viktiga punkter som ska förmedlas på regionträffen i nästa vecka.

Högtalarna spelar The Weeknd och Linda Brambeck suktar besviket efter Avicii.

#nimasvardag – #8

Inledde dagen med att gå på en inspirationsföreläsning om trähus som avslutades med lite panelsamtal. Min gamla kursare Markus Lagerwall (längst till höger) arbetar idag på Bjerking och berättade lite om konstruktionsalternativ som finns idag.

Jag gillar utveckling. Kollar vi på våra montörer som idag monterar prefabricerade betongelement så har de alltid med sig en motorkap vid montage. Detta eftersom det med jämna mellanrum blir fel med toleranser från fabrik – jag tror våra montörer och alla som arbetar runtomkring skulle uppskatta att slippa allt damm, ljud och alla vibrationer som uppstår när felen ska rättas till. Kanske är trä värre, jag vet inte – vill lära mig!

Sedan har vi alla transporter. Trä väger 4 ggr så lite som betong så vi får ett mer effektivt användande av bilar och vägnät. Idag får vi ibland leveranser från Polen med endast 2st betongbjälklag på bilen eftersom vi annars går över maxvikten för vad vägnätet tillåter.
Jag tror många som är verksamma inom bygg om 10 år kommer se tillbaka på dessa ineffektiva leveranser och tänka: ”hm, varför gjorde vi så, hur kunde vi tillåta all den miljöpåverkan för så lite?”

En sidenote om Markus är att vi alltid undertecknade våra skolarbeten med Chicago Geotech.