#nimasvardag

#nimasvardag – #28

Började dagen ute på vårt projekt i Högdalen. Har tillsammans med dessa herrar (lagbas, projektchef och YA-samordnare) suttit och diskuterat med syfte att hitta förbättringar i det dagliga som kan göra arbetstiden mer produktiv.

Till vår hjälp har vi haft projektets ackordsavstämningar och där kan vi se att en alldeles för stor del av det dagliga arbetet läggs på moment som inte är direkt värdeskapande.

Vi körde den klassiska ”WHY x 5” som går ut på att man ställer sig frågan ”varför?” fem gångar för att hitta den verkliga källan till varje problem. På så sätt kan vi bryta ner det till åtgärder som kan vidtas av respektive person i rummet för att komma till rätta – dvs bort från ”det är alla andras fel”.

Projektet fick själva sätta upp mål och vilka aktiviteter som ska prioriteras. Måste säga att det ska bli väldigt intressant att följa upp detta. Bara för att göra det ännu mer kul kallar vi arbetet för #produktivitetsjakten

#nimasvardag – #27

En division inom min arbetsgivares anläggningsverksamhet fick nys om sammanställningen över ackordstid som min region gör varje månad.

Om jag ska vara ärlig så är det ingen slump, vi har satt upp grafer längs med korridoren på kontoret där det går som flest medarbetare om dagarna.
Dels för att informera om regionens nuläge men självklart även för att väcka intresse hos andra.

Hursomhelst. Patric Wassberg såg graferna & bjöd in mig till ett möte för att diskutera hur det skulle kunna gå att göra i våra anläggningsprojekt. Jag tog med mig Thomas Gardell och tillsammans med fem andra spånade vi kring faktorer som syfte, teknik (digitalisering), indelning av tid, motivation och lite till.

Mina egen erfarenhet är att det var svårast att få med sig alla på tåget. Det gick snabbt att bygga strukturen och även att få in siffror. Det tog däremot längre tid att få alla involverade att förstå VARFÖR och tillsammans komma fram till förbättringsförslag istället för att tänka att det alltid är någon annans fel.

Vi är inte helt framme än men det känns som att vi får fler supportrar för varje månad. Därför är det extra kul att kunna berätta det här för våra anläggare innan de sätter igång – förhoppningsvis kan de spara tid & energi tack vare detta.

#nimasvardag – #26

Det tog några rapporteringstillfällen men för februari har alla våra projekt skickat in månadsrapporter i det nya formatet. Nu kan vi på en sida summera hur det går för regionen inom områden såsom HR, processer/arbetssätt, kund och ekonomi.

Vi ser dels hur vi ligger till i förhållande till vår målsättning, men vi kan även se vad vi har för trend – dvs vart vi är på väg om vi fortsätter på samma sätt.

Någonting jag har märkt under de senaste två åren är att det kan finnas väldigt många olika uppfattningar om ett nuläge. Med hjälp av det nya styrkortet kommer vi komma närmare den gemensamma bilden. Självklart kommer det att finnas olika teorier om VARFÖR det har blivit såhär eller vilken åtgärd som är bäst för att bli bättre – men nulägesbilden är en förutsättning för att kunna utvecklas (eller för den delen att överhuvudtaget kunna leda en region med miljardomsättning).

Ser fram emot nästa LG-möte där vi kommer inleda med denna punkt!

Ps. Alla projekt får återkoppling kring deras egen trend samt hur de är med och bidrar till helheten. Ds.

#nimasvardag – #25

För 2 veckor sedan skickade vi ut en enkät till alla på regionen som har HK som primär arbetsplats.

Det gör mig glad att vi snabbt fick in många svar – enligt mig ett tecken på engagemang.

Idag har Sofia Hasselqvist & jag presenterat resultatet för vår regionchef samt tagit fram åtgärdsförslag som kan göra oss bättre. Apropå saker som gör mig glad måste jag nämna vår RC inställning till att lyssna på medarbetare, ta hjälp av mätetal samt att våga ta beslut. Vi gick alla tre från rummet med en ”to do”-lista, där återkoppling till alla som svarat är en av punkterna.

Det här inlägget är dock inte är klart förrän jag får säga några ord om Sofia. Hon är grym!
Vi har som region haft en alltför hög personalomsättning under de senaste åren – det finns såklart flera skäl men min slutsats är att siffran är för hög.
När personalomsättningen är hög ställer detta helt andra krav vid nyanställningar. Den berömda checklistan som man inte behöver eftersom ”de tar hand om honom/henne ute på projektet” blir helt plötsligt jätteviktig. Jag menar, om flertalet är nya även på projektet – vem ska då göra vad?
Sofia har fått göra allt. Inom kort kommer vi att bli mer självgående, vi är inte där än, och när vi är där så är det till stor del tack vare henne!

#nimasvardag – #24

Var i förra veckan och lyssnade när Evidens presenterade sin prognos för bostadsbyggande i Sverige.
Prognosen visar, trots en mer avvaktande marknad, att det kommer finnas fortsatt utrymme att både sälja och bygga bostäder de kommande åren.

Behovet finns och marknaden finns, det gäller bara för utbud att möta efterfråga. Jag har i min roll mer insyn i byggkostnader och vilka möjligheter som finns där – och tro mig, det finns att göra!

Efter att ha lyssnat på Evidens fick jag dock känslan att det inte kommer räcka med att endast kapa några procent i byggkostnaden, något måste även göras åt intäkten.

Jag tror det kommer bli svårt att få igång projekt med låg nyttjandegrad. Att höja nyttjandegraden, och därmed intäkten, med 10% ger mycket mer till ett projekt än att sänka byggkostnaden med 10%.

Vi ska självklart göra båda och förra veckans genomgång tyckte jag tydligt visade att det inte kommer räcka att bara göra det ena. Helt övertygad om att detta kommer leda till någonting bra.

#nimasvardag – #23

Yeees! Vi klarade återigen att ta oss igenom censurapparaten*. Idag är det sista tisdagen i månaden och regionens månadsbrev har precis publicerats.

Denna månad kan alla medarbetare bl.a. läsa om marknadsläget, summering från vår kick-off, regionens skyddskommitté, inflyttning i våra projekt, nästa steg i vårt miljöarbete, statsministerbesök och självklart några ord från vår regionchef. Nyckeltalen fokuserade helt på avfallshantering och jag måste erkänna att siffrorna var en väckarklocka för mig – mer om det en annan gång.

Vissa tycker kanske att ett månadsbrev inte är så sexigt – och jag kan ha viss förståelse för de tankarna men min uppfattning är att det beror helt och hållet på vad det finns för alternativ.

Av våra 200 medarbetare så arbetar endast 90 personer med datorer i det dagliga – accessen till intranätet är med andra ord begränsad. Att då kunna publicera att månadsbrev som kan uppdatera, väcka intresse samt skapa möjlighet till återkoppling bland våra medarbetare är i mina ögon något riktigt bra.

Om ett halvår när alla våra medarbetare har en smartphone (den testas just nu bland våra yrkesarbetare) kanske vi tänker annorlunda.

*OBS detta är ett skämt. För den som vill så har vi högt i tak hos min arbetsgivare.