#nimasvardag – #35

Min polare Ashkan hörde av sig och undrade om jag hade koll på byggtoleranser. Jag frågade såklart varför och fick som svar att han var lite osäker på om kvalitén i hans nyproducerade lägenhet var OK.

Han skickade över ett 50-tal bilder och jag fick ont i mitt bygghjärta. Det här var inte en fråga om BBR, det här var en fråga om stolthet.

Lägenheten är inte klar. Lägenheten är inte städad. Och på det så har någon glömt sin tröja i lägenheten (VARNINGSKLOCKA).

Hur kan man släppa in en kund när förutsättningarna är enligt ovan?

Inte nog med att han blev insläppt, han fick även höra att lägenheten var klar.

Vi kan inte förvänta oss att våra köpare har superkoll på läget. Det är oftast deras största investering i livet och de måste kunna förvänta sig trygghet, kvalité och service.

Hur kan vi bli bättre?

Det kanske borde vara krav på referensytor i all nyproduktion – så att kunden istället för att behöva läsa om byggtoleranser kan se och känna på verkligheten.

Kanske en oberoende tjänst som kunden kostnadsfritt kan vända sig till vid frågor (skulle kunna fungera som en försäkring/konsumentskydd och som ingår i köpesumman).

Andra kloka idéer? Hit me!

Ps. Jag vet att leverera rätt kvalité från början borde vara första prion. Ds.